FAQ

Algemeen

Om klanten te beschermen tegen een onverwachte hoge factuur (shockbill) heeft TSV een beveiliging in haar netwerk ingebouwd. Van toepassing indien u een verbruik (een combinatie van spraak- / data) heeft middels het mastennetwerk van T-Mobile wat veel meer is dan verwacht mag worden van het type gebruikersprofiel in een factuurperiode. Als u nog wenst te internetten neem dan contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken van uw bedrijf/instelling.
Bij uw interne telecombeheerder, de afdeling ICT of Facilitaire Zaken van uw organisatie. Verder vindt u op deze site een aantal veelgestelde vragen met antwoord.
Dit staat vermeld op uw SIM-kaart zelf.
Bij ingebruikname is het verstandig om een aantal gegevens veilig op te slaan: noteer Sim-kaart, het IMEI- en IMSI-nummer (zie achterzijde van de SIM-kaart) en activeer de schermbeveiligingscode op uw toestel.
Als u een abonnement heeft met databundel wel; in andere gevallen is dit niet noodzakelijk
Normaal gesproken zijn alle GSM toestellen geschikt
PIN staat voor Personal Identification Number. Met deze pincode kunt u uw mobiele telefoon beschermen tegen misbruik. Bij uw SIM-kaart ontvangt u ook een pincode. Afhankelijk van het beleid binnen uw organisatie, kunt u de code aanpassen.
PUK staat voor Personal Unblocking Key. Deze heeft u nodig als de PINcode 3x verkeerd is ingevoerd. Mocht u uw pukcode nodig hebben, neem dan contact op met de verantwoordelijke afdeling. Deze beheert uw code en kan u verder helpen.
APN staat voor Acces Point Name, dit zijn de instellingen van het netwerk waarop het toestel is aangemeld. Neem contact op met uw telecombeheerder om te informeren van welke mastennetwerk (Vodafone of T-Mobile) u gebruik maakt. De APN settings van TSV-Connect zijn als volgt: Naam: TSVConnect APN: ezconnect2.nl Proxy: niet ingesteld (leeg) Poort: niet ingesteld (leeg) Gebruikersnaam: internet Wachtwoord: internet MMSC: niet ingesteld (leeg) MMS-proxy: niet ingesteld (leeg) MMS-poort: niet ingesteld (leeg) MCC: 204 (of default waarde) MNC: 04 voor Vodafone, 16 voor T-Mobile (of default waarde) Verificatietype: CHAP APN-type: Default,supl APN-protocol: IPv4 (of default) APN roaming protocol: IPv4 (of default)
App, is de afkorting van applicatie. Het is een programma dat u op uw smartphone kunt installeren. Apps zijn de vinden in de Playstore (Android), de App store (Apple), BlackBerry World (BlackBerry) en de Windows Store(Windows Mobile).
Neen, u kunt gewoon gebruik maken van het toetsenbord van uw toestel
Ja, u heeft één bedrijfs-voicemailbericht voor zowel uw vaste als mobiele toestel
Jazeker, dat kan gewoon zoals u dat gewend bent.
Nee, MMS wordt niet meer ondersteund. Voor het versturen van beeld zijn apps als Whatsapp, Twitter of Ping te gebruiken.
Ja dat kan, uw verbruik zal per MB achteraf worden verrekend.
Mocht het inpandig bereik niet optimaal zijn, dan kunt u dit het beste melden bij de verantwoordelijke afdeling (ICT of Facilitaire Zaken).
TSV-Connect maakt gebruik van het netwerk van Vodafone: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
Met een dergelijke SIM-kaart is het mogelijk om op een Private GSM netwerk in Nederland, het Vodafone netwerk in Nederland en op alle partnernetwerken van Vodafone in het buitenland aan te melden. De SIM-kaart is uitgerust met twee identiteiten (IMSI staat voor International Mobile Subscriber Identity). De software op de SIM-kaart bepaalt welke IMSI wordt geselecteerd. De gebruiker kan deze selectie beïnvloeden (vastzetten). Af fabriek staat de SIM-kaart software op ‘AUTO’: • IMSI 1 wordt gebruikt om aan te melden op een Private GSM netwerk en op Vodafone Nederland • IMSI 2 is voor gebruik in het buitenland om aan te melden op een partnernetwerk van Vodafone Met IMSI 1 is het niet mogelijk om in het buitenland op het een netwerk aan te melden. En andersom is het ook niet mogelijk om met IMSI 2 op een Private GSM netwerk aan te melden. In stand ‘NL’ van de software: • wordt IMSI 1 gebruikt om aan te melden op een Private GSM netwerk en op Vodafone Nederland • Wordt IMSI 2 niet gebruikt (geen automatische overschakeling) en dus kan de handset zich niet aanmelden op een partnernetwerk van Vodafone in het buitenland In stand ‘INTL’ van de software: • wordt IMSI 1 niet gebruikt en dus kan de handset zich niet aanmelden op een Private GSM netwerk • Wordt IMSI 2 gebruikt om zowel op Vodafone Nederland als in het buitenland om aan te melden op een partnernetwerk van Vodafone Technische werking van stand ‘AUTO’ in Nederland De IMSIs die Private Mobility op de SIM-kaarten gebruikt, beginnen met respectievelijk 20424 (IMSI 1) en 20404 (IMSI 2). De software op de SIM-kaart bepaalt aan de hand van interactie met het toestel welke IMSI wordt gebruikt. Binnen Nederland is dat IMSI 1, buiten Nederland is dat IMSI 2. Het toestel zoekt elke 6 minuten naar een netwerk dat als ‘home network’ wordt beschouwd. Dit is het geval als de eerste vijf cijfers van de IMSI overeenkomen met de radiocode die een radiocel in de omgeving uitstraalt. De radiocellen van de Private GSM netwerken van Private Mobility moeten dus ‘20424’ uitstralen om als ‘home network’ door het toestel herkend te worden. Begeeft de gebruiker zich binnen het bereik van een Private GSM netwerk waar het de gebruiker is toegestaan om op aan te melden dan zal het toestel gemiddeld na 3 minuten overschakelen op dat Private GSM netwerk. Als de gebruiker buiten bereik van het Private GSM netwerk komt dan zal het toestel zich na ongeveer 40 seconden aanmelden op het Vodafone Nederland netwerk. Technische werking van stand ‘AUTO’ buiten Nederland De software op de SIM-kaart detecteert een overgang van Nederland naar het buitenland ongeveer een minuut nadat de handset het contact met het Vodafone Nederland netwerk verliest. De software zal dan IMSI 2 activeren. De overschakeling naar een buitenlands netwerk duurt daarom iets langer dan met een SIM-kaart met single IMSI. Bij terugkeer in Nederland schakelt de software automatisch weer over naar IMSI 1 zodra het toestel buiten bereik komt van het buitenlandse netwerk. Handmatig instellen van de software De software op de dual SIM-kaart is ook handmatig in te stellen. Zodra de kaart in een toestel wordt geactiveerd, komt er ook een ‘app´ beschikbaar in het menu van het toestel. De app is te vinden: • I-Phones: Instellingen > Telefoon > Simapps > Roaming services • Android: Apps > SIM-Toolkit > Roaming services • Windows Mobile: Toestellen Instellingen > Netwerk en draadloos > Mobiel netwerk en SIM-kaart > Instellingen voor SIM-kaart > Sim-toepassingen > Roaming services Onder de menu ‘Roaming Services’ zijn 3 opties: • automatic • NL • INTL Standaard staat er een sterretje achter ‘automatic’ (af fabriek). Het schakelen tussen IMSI 1 en IMSI 2 gebeurt dan automatisch en zonder benodigde herstart van de handset. De gebruiker kan ook handmatig ‘NL’ of ‘INTL’ selecteren. Na deze selectie zal het toestel na de wijziging een melding geven dat het een herstart nodig heeft om de wijziging door te voeren.

Beginnen

Lees hiervoor de handleiding die bij het toestel is geleverd. Let op!, controleer welk formaat SIM past in uw toestel. Ook dit vindt u in de handleiding.
TSV-Connect is uw mobiele telefonie provider. Wij maken gebruik van de mastennetwerken van Vodafone of T-Mobile.
Dit gaat automatisch na plaatsing van de simkaart. U kunt dan bellen, gebeld worden en sms'jes verzenden en ontvangen.
Raadpleeg hiervoor de handeleiding van uw toestel of vraag ondersteuning op de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Als u gebruik kunt maken van een WiFI-netwerk, beperkt u het gebruik en daarmee de kosten van mobiele data.
Om mobiel te kunnen internetten dient u de juiste APN (Access Point Name) in te stellen. Neem vooraf contact met uw interne telecombeheerder op om te informeren welk mastennetwerk (Vodafone of T-Mobile) u gaat gebruiken. I.g.v. T-Mobile dient u bij MNC: 04 te vervangen voor 16 APN: ezconnect2.nl Gebruikersnaam: internet Wachtwoord: internet Het instellen kan per toestel verschillen. Over het algemeen geldt de volgende werkwijze: Ga naar 'instellingen/settings' op uw toestel en kies 'netwerken'. Kies de optie 'tethering en netwerken' en daarna 'mobiele netwerken' gevolgd door 'toegangspunten'. Er verschijnt dan o.a. toegangspunt ezconnect. Druk op de menu toets en kies 'nieuwe APN'. Vul vervolgens de volgende gegevens in. Naam: TSVConnect APN: ezconnect2.nl Proxy: niet ingesteld (leeg) Poort: niet ingesteld (leeg) Gebruikersnaam: internet Wachtwoord: internet MMSC: niet ingesteld (leeg) MMS-proxy: niet ingesteld (leeg) MMS-poort: niet ingesteld (leeg) MCC: 204 (of default waarde) MNC: 04 (of default waarde) Verificatietype: CHAP APN-type: Default APN-protocol: IPv4 (of default) APN roaming protocol: IPv4 (of default) Let op! Deze handeling luistert zeer nauw - controleer uw invoer nauwkeurig. Daarna kiest u 'opslaan' in het menu. U keert nu terug naar de selectie voor toegangspunten. Kies hier voor 'TSVConnect' en keer daarna terug naar het vorige menu of het hoofdscherm. Vanaf nu kunt u mobiel internetten. NB: vergeet niet om 'data toegang' te activeren onder 'mobiele netwerken'.
Dit verschilt per toestel en besturingssysteem; raadpleeg de handleiding van uw toestel. Omdat u een zakelijk toestel heeft, wordt e-mail doorgaans ingericht door de afdeling ICT of Facilitaire Zaken. Hier kunt u ook terecht voor ondersteuning.
Apps kunt u downloaden via de store van uw besturingssysteem: Google Play, BlackBerry World, Windows Store of App Store. Raadpleeg de handleiding van uw toestel of neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
De wijze van notificatie zal met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken zijn afgestemd; 1) de gebruik(st)er ontvangt een sms bericht, of 2) als e-mail op de moderne UC basis (Unified Communications). Deze voicemail kunt u via uw zakelijke vaste of mobiele telefoon uitluisteren. Raadpleeg hiervoor afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Omdat u een zakelijk toestel heeft, geldt dat u gehouden bent aan de regels en voorwaarden van het bedrijf waar u werkzaam bent. Het kan zijn dat u een standaard begroetingstekst kunt inspreken of dat u een gesproken bericht aangeleverd krijgt. Omdat vast en mobiel zijn geintegreerd, heeft u op beide toestellen dezelfde voicemail-boodschap.Neem hiervoor contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Ja dat kan in Nederland. Afhankelijk van het aantal cijfers (3, 4 of 5), kunt u dit verkorte nummer gebruiken om iemand te bellen - ongeacht welk toestel, vast of mobiel. Voorwaarde is wel dat de toestellen die u belt, deel uitmaken van het TSV-Connect nummerplan. Mocht u ergens geen gehoor krijgen, neem dan contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.

Gebruik

Afhankelijk van het beleid van uw organisatie, kunt u deze zelf aanpassen.
Onbeperkt bellen geldt voor gesprekken en SMS'en (fair use policy) naar vaste en mobiele telefoonnummers in Nederland. Servicenummers (bijvoorbeeld 0900) en SMS'en naar buitenlandse nummers vallen hier niet onder. Voor telefoneren in het buitenland (roaming) betaalt u het geldende roamingtarief
Door de integratie van vast en mobiel is uw mobiele telefoon nu eigenlijk een draadloos toestel geworden op de bedrijfstelefooncentrale. Daardoor heeft u een toestel met één bedrijfsnummer en één bedrijfs-voicemail.
Als ontvanger ziet u inkomende oproepen als het vaste zakelijke telefoonnummer van de beller. Hierdoor is het voor u als gebruik(st)er van een gsm-toestel mogelijk om onderscheid te maken tussen interne (collega's) en externe nummers. Is het adresboek gevuld met namen en nummers, dan kan de naam (in plaats van het nummer) van de beller in uw display verschijnen.
Dat kan door een persoonlijke ringtone toe te voegen. U kunt dan aan de ringtone horen of een collega belt of dat u een externe oproep krijgt. Raadpleeg de handleiding van uw toestel voor het selecteren en instellen van de diverse ringtones.
Elk mobiel toestel belt uitgaand met een vast bedrijfsnummer, bijvoorbeeld het hoofdnummer, uw doorkiesnummer of een 088-nummer. Afhankelijk van de abonnementsvorm en de geldende regels en voorschriften, is het mogelijk om het 06-nummer te tonen.
Deze functionaliteit wordt beheerd door de afdeling ICT of Facilitaire Zaken. Hier kunt u navragen wat de voorschriften zijn en of u de nummerweergave aan- of uit kunt zetten.
Dan toetst u de lijntoets in, naast de actieve gesprekvermelding. U kunt dan op het mobiele toestel de verbinding verbreken.
Dit is afhankelijk van de configuratie en mogelijkheden van het telefoniesysteem. Neem hiervoor contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Dit doet u op uw toestel; u kunt dit doen met of zonder bericht. Let op! Het aangeboden gesprek kan op andere toestellen rinkelen. Omdat dit afhankelijk is van de instellingen kunt u dit het beste navragen bij de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Als het nummer en/of de naam in het adresboek staan, ziet u dit/deze op het scherm van uw toestel. U kunt het telefoonboek van uw toestel zelf vullen.
Ja, dat kan. Het is wel afhankelijk van de configuratie van het telefoniesysteem en één van uw twee nummers wordt hiermee onbereikbaar. Neem daarom contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Ja dat kan. Omdat de centrale uw toestel herkent als een normale interne toestelaansluiting kunt u gewoon gebruik maken van de routeringsmogelijkheden zoals omleiding bij bezet, niet storen, groepsoproep en doorverbinden.
Ja dat kan. Omdat de centrale uw toestel herkent als een normale interne toestelaansluiting kunt u gewoon gebruik maken van conferentiegesprekken.
Dit is geregeld in het bereikbaarheidsbeleid van de organisatie waar u werkzaam bent. Neem hiervoor contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Hiervoor dient u contact op te nemen met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Afhankelijk van de inrichting op de bedrijfstelefooncentrale, kunt u geheel of gedeeltelijk deze zelf instellen. De afdeling ICT of Facilitaire Zaken kan u vertellen wat er binnen uw organisatie toegestaan is.
Neem contact op met uw telecombeheerder
Ja, dat kan. Er zijn diverse apps in de verschillende stores verkrijgbaar. Hiermee kunt u zelf een drempel instellen en bij (naderende) overschrijding ontvangt u dan bericht.
Met behulp van de applicatie kunt u functies, zoals statusinformatie verschaffen aan collega's (niet storen, in vergadering, met vakantie).
Ja, dit is normaal. Dit komt omdat u in uw bedrijf gebruik maakt van een Private GSM oplossing.

Praktische zaken

Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Let op! Neem direct contact op met de afdeling ICT of Facilitaire Zaken. Na 3x een foutieve code te hebben ingevoerd, wordt uw SIM-kaart namelijk definitief geblokkeerd.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Als u niet kunt bellen op één lokatie, is er mogelijk een storing of er zijn werkzaamheden aan het netwerk. Neem contact op met uw de afdeling ICT of Facilitaire Zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem direct contact op met uw de afdeling ICT of Facilitaire zaken. Heeft u bij de ingebruikname alle relevante gegevens (zoals IMEI nummer GSM toestel en simkaartnummer) veilig opgeslagen? Zoek deze dan op en neem deze mee.
Meldt verlies direct bij de afdeling ICT of Facilitaire Zaken. Doe in geval van diefstal altijd aangifte en neem dan uw IMEI-nummer mee; dit is het serienummer van uw gsm-toestel. Tip: Noteer bij ingebruikname alle relevante gegevens (zoals het nummer van uw SIM-kaart) en sla deze veilig op. TSV-Connect adviseert u om de schermbeveiliging op uw toestel te activeren.
Af en toe een reset of herstart kan helpen; raadpleeg hiervoor de handleiding van uw toestel. Ook kunt u de internetinstellingen van uw toestel controleren. Mogelijk is er sprake van een datablokkade instelling of -drempel. Komt u er niet uit, neem dan contact op met uw de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Ga aub langs bij de afdeling ICT of Facilitaire zaken en probeer zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat er is gebeurd.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken en geef zo duidelijk mogelijk aan wat het probleem is, zoals bijvoorbeeld geen gesprekken meer voeren of ontvangen, alleen intern bellen, geen externe oproepen ontvangen, alles gaat direct naar voicemail.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken en geef zo duidelijk mogelijk aan wat het probleem is, zoals bijvoorbeeld geen gesprekken meer voeren of ontvangen, alleen intern bellen, geen externe oproepen ontvangen, alles gaat direct naar voicemail.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken en geef zo duidelijk mogelijk aan wat het probleem is, zoals bijvoorbeeld geen gesprekken meer voeren of ontvangen, alleen intern bellen, geen externe oproepen ontvangen, alles gaat direct naar voicemail.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken en geef zo duidelijk mogelijk aan wat het probleem is, zoals bijvoorbeeld geen gesprekken meer voeren of ontvangen, alleen intern bellen, geen externe oproepen ontvangen, alles gaat direct naar voicemail.
Af en toe een reset of herstart voor uw toestel doet wonderen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw toestel. Mocht dit niet baten, neem contact op met uw telecombeheerder en meldt duidelijk uw klacht inclusief relevante informatie. Relevante informatie is (tenminste): datum + tijdstip, omschrijving van de klacht, locatie waar de klacht is waargenomen, gespreksinformatie (telefoonnummer tegenpartij)

Abonnementskwestie

Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Ja, u ontvangt dan een waarschuwing op het e-mailadres dat u heeft opgegeven.
Dit kunt u navragen bij de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Dit kunt u navragen bij de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Omdat het een zakelijk nummer en toestel betreft, is het verstandig om dit op te nemen met de afdeling ICT of Facilitaire zaken.
Allereest: welkom bij TSV Connect! De eerste factuur kan vragen oproepen. Daarom hieronder tekst en uitleg over de kosten en de bundelperiode. Op eerste factuur staan de kosten voor uw abonnement (internet en bellen/sms), en indien van toepassing uw gebruikskosten. Ook kan de factuur een eenmalige kostenpost bevatten als er sprake is van bijbetaling voor het toestel, verzend- en aansluitkosten. Zodra uw SIM is geactiveerd, start het facturatieproces. TSV Connect factureert bij een activatie naar rato achteraf; relevante kosten staan op de factuur van de volgende maand. De abonnementsperiode loopt van de 1e tot de laatste dag van een kalendermaand en wordt vooraf in rekening gebracht. De verbruikskosten worden maandelijks achteraf in rekening gebracht. Dit zijn voorbeelden van gebruikskosten: internetverbruik in het buitenland, extra internetbundels in Nederland of het buitenland, bellen/sms’en naar of in het buitenland, dataverbruik buiten of zonder databundel, servicenummers (zoals 0900 nummers).

In het buitenland

U kunt wereldwijd bellen en gebeld worden
Jazeker! Met TSV-Connect kunt u wereldwijd bellen en gebeld worden. Bent u zelf in het buitenland, dan dient u de eerste nul van elk nummer - vast of mobiel - weg te halen en te vervangen door de landencode van het nummer. Voor Nederlandse nummers is dat +31. Dus (020) 4 303 234 wordt +31 20 4 303 234 of mobiel (06) xx xxx xxx wordt +31 6xx xxx xxx. Let op! U kunt niet bellen met verkorte nummers als u in het buitenland bent.
Met TSV-Connect kunt u wereldwijd internetten (indien uw abonnement dit toestaat). Over het algemeen werken de APN instellingen van TSV-Connect in het buitenland. Indien het niet werkt, neem de volgende stappen: - controleer of data roaming aanstaat (dus, niet alleen spraak roaming, maar vooral ook data roaming) - controleer vervolgens op welk netwerk u zit en controleer of de TSV-Connect settings in het toestel staan; -> staan die er niet vul ze dan eerst correct in (APN toevoegen, invullen, opslaan en vervolgens selecteren) -> staan die er wel in, kijk dan of er andere APN's bij zijn gekomen en probeer één van die APN's - probeer een andere provider
Bij bellen vanuit het buitenland, krijgt u te maken met roaming. Deze kosten worden per belminuut, SMS-bericht of MB afgerekend. Schakel roaming uit zodra u in het buitenland bent (zie de instellingen op uw toestel of neem contact op met de afdeling ICT of Facilitaire zaken). Bellen en sms'en blijft gewoon mogelijk. Wilt u gebruik maken van mobiel internet, dan kunt u dit het beste doen op een plaats met (gratis) WiFi zoals een hotel of eetgelegenheid.
Dit betekent dat u ook in het buitenland naar de gedefinieerde 27 EU-landen (zone 1+2) kunt bellen en gebruik kunt maken van mobiel internet.
In het bericht dat u voicemailberichten heeft ontvangen, staat het nummer waarmee u uw voicemail kunt beluisteren. Tip: sla dit nummer op in uw telefoonboek.
Dit is de naam geworden van het project waarbij de EU met de telecomproviders heeft samengewerkt om te komen tot een vermindering van de belkosten binnen de EU en deelnemende landen. Doel is om bellen, sms’en en mobiel internetten goedkoper te maken voor de gebruikers. Na ruim 10 jaar is dit een feit: de roaming kosten van de mobiele beller in het buitenland (EU en deelnemende landen) zijn komen te vervallen.
Dat hangt van de bundel af. Als u een abonnement heeft om onbeperkt te bellen, dan kan dit ook binnen de EU. Als u valt onder de groepsinternetbundel van het bedrijf waar u werkzaam bent, dan kunt u deze natuurlijk ook gebruiken in het buitenland. Hier geldt echter wel een maximum, conform EU-voorwaarden.
Dat hangt af van uw relatie met het andere land dan uw thuisland. Kunt u aantonen dat u een ‘stabiele relatie’ heeft met het land, bijvoorbeeld omdat u hier werkt of studeert, dan worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Let op! De fair use policy treedt in werking voor alle gebruikers die deze relatie niet hebben of niet kunnen aantonen. Op basis van vier voorafgaande maanden wordt gekeken wat uw verbruik is geweest. Indien u meer dan vier maanden in het buitenland bent geweest of uw smartphone meer gebruikt in het buitenland dan in het land waar u woont en waar het abonnement is afgesloten, dan volgt alsnog een toeslag conform de EU-regeling. Verder is er sprake van misbruik als u niets anders doet dan bijvoorbeeld films uploaden of muziek streamen via een WiFi-hotspot of indien u een abonnement koopt in een ander EU-land dan waar u woont. Ook dan volgt een toeslag.
U maakt hiervoor geen extra kosten meer buiten uw abonnement. Dit geldt voor de deelnemende landen en indien u Nederlands ingezetene bent.
Niets. Zodra u de grens van een EU-land passeert, krijgt u een welkomstbericht met daarin de mededeling dat u kunt bellen, sms-en en mobiel internetten in een deelnemend land. Daarnaast maakt het bericht u opmerkzaam op de fair use policy die van toepassing is. Bent u in een niet-deelnemend land? Dan ontvangt u ook een notificatie maar hierin staan de tarieven die gelden voor bellen, sms-en en mobiel internetten.
Bellen vanuit Nederland is geen roaming. Daarom valt mobiel bellen naar een Nederlands mobiel nummer niet onder de EU-regeling en dus zijn hier de roaming-tarieven wel van toepassing.
Zo lang uw smartphone rechtstreeks verbonden is met een mobiel netwerk dat zich in een EU- of deelnemend land bevindt, worden er geen roaming kosten in rekening gebracht. Denk hierbij aan varen op rivieren, meren of dicht langs de kust. Zodra uw smartphone verbonden is via andere radio-netwerken, zoals satellietsystemen aan boord, dan gelden de regels en tarifering van dat netwerk.
De kans is groot dat u regelmatig wordt verbonden met een buitenlands netwerk gedurende de dag. Dit kunt u voorkomen door handmatig uw netwerkkeuze te maken op uw smartphone. De ons omringende landen zijn alle lid van de EU dus ook hier geldt dat er geen roaming kosten in rekening worden gebracht bij bellen, sms’en en mobiel internetten in het buitenland.
Voor u verandert er niets – u kunt gewoon gebruik maken van uw abonnement binnen de grenzen van Nederland.